Czemu pisanki ? Bo to pisanie, mój zawód. I Pismo Święte. I coś trochę podobnego do pisanek wielkanocnych, choć nie całkiem... Jan Turnau
Blog > Komentarze do wpisu
Ludzie i zwierzęta pospołu…

Księga Jonasza 3,1-10
Mało jest w Biblii przekazów o zwierzętach „jako takich”, o ich życiu intelektualnym, duchowym. Czasem jednak błyska coś takiego, jak owa oślica Balaama mądrzejsza od właściciela, całe stworzenie cierpiące i oczekujące zbawienia w Liście do Rzymian, no i tutaj, w księdze proroka połkniętego przez wodne zwierzę, mowa jest o nawracających się mieszkańcach Niniwy: „Ludzie i zwierzęta niech nic nie jedzą, niech się nie pasą i wody nie piją, niechaj każdy odwróci się od swojego złego postępowania.” Zaświtała tu może jakbyświadomość, że również ci nasi bracia mniejsi duchem, choć niektórzy ciałem więksi o wiele, mają w sobie coś jakby duchowego, coś na kształt sumienia, do jakiegoś pokutnego samokrytycyzmu zdolność. W każdym razie zoologiczno-teologiczna ciekawostka.
Dla „Magazynu Świątecznego” kazano mi napisać notkę o Poncjuszu Piłacie. Wklejam ją tutaj, bo to postać niewątpliwie biblijna.
Rzymski prefekt, czyli zarządca, dowódca wojska i główny sędzia Judei, południowej części Palestyny, urzędujący w latach w latach 26-36. Pochodzący z krainy Pont czy też rodu rzymskiego Pontów. Postać najbardziej znana z tekstów ewangelii, ale też z historiografii pozakościelnej, z pism autorów żydowskich, Józefa Flawiusza i Filona. Przez tych drugich przedstawiany jest bardzo negatywnie: jako lekceważącego wręcz prowokacyjnie uczucia religijne Żydów, krwawego autokraty. Raz na przykład jego żołnierze wnieśli do Jerozolimy sztandary z wizerunkiem cesarza, co było dla jej mieszkańców jawnym bałwochwalstwem, zrobionym zresztą podstępnie, w nocy. Powszechne oburzenie ludności zmusiło Rzymian do usunięcia sztandarów dopiero wtedy, gdy Żydzi zastosowali bierny opór: położyli się na ziemi, odsłaniając żołnierzom z mieczami swoje szyje. Inna podobna decyzja została cofnięta przez samego cesarza. Niektóre posunięcia kończyły się krwawo: gdy zarekwirował pieniądze świątynne na budowę miejskiego wodociągu, w protestach wielu zginęło lub zostało rannych.
A tłumiono opór perfidnie: atakowali władze przebrani po cywilnemu żołnierze. Podobnych konfliktów nie brakowało, w końcu Piłat został odwołany. Ewangelia Łukasza (13,1) wspomina o jeszcze jednej masakrze, w ogóle jednak obraz tej postaci w pismach chrześcijańskich jest o wiele sympatyczniejszy. Ciężar winy zazamordowanie Jezusa spoczywa tam w dużej mierze na żydowskiej elicie władzy, wywierającej na Piłata bardzo mocny nacisk. Ewangeliści różnią się tutaj trochę, skłonność do obrony rzymskiego urzędnika widać wyraźniej u Mateusza i Jana, w każdym razie jawi się on raczej jako sędzia sprawiedliwy. Choć oportunista, bo przestraszył się jednak podburzonego przez kapłanów tłumu, jak też ich pogróżki, że podpadnie cesarzowi, gdy ten się dowie, że uwolnił Jezusa uważającego się przecież za żydowskiego króla. Niektórzy chrześcijańscy bibliści przyznają w dialogu z żydowskimi, że podobny obraz władz żydowskich i rzymskich nie odpowiada prawdzie. Że powstał w sytuacji wzrastającego konfliktu pierwotnego Kościoła z Synagogą, gdy ten pierwszy nie chciał mieć w Rzymianach zdecydowanego wroga. Jeszcze dalej w rehabilitacji Piłata poszli późniejsi kościelni autorzy, czasem nawet sugerując, że został on w końcu chrześcijaninem.

środa, 08 marca 2017, jan.turnau

Polecane wpisy

  • Życzenia

    Drogie Czytelniczki i drodzy Czytelnicy moich pisanek, do tej roboty wrócę chyba nie zaraz, bo pewnie będę musiał wykonać jakąś większą pracę. Niemniej Pascha p

  • Antyfeminizm pięknie opisany

    Księga Daniela 13,1-9,15-17.19-30.33-62 Ewangelia Jana 8,1-11 Najpierw opowieść o Zuzannie i starcach, potem o kobiecie przyłapanej na cudzołóstwie. Oto przykła

  • Choroba, śmierć, sumienie i sztuka sakralna

    Ewangelia Jana 11,1-45 Długa perykopa na temat wskrzeszenia Łazarza. Wskrzeszenia, nie zmartwychwstania – tę różnicę trzeba zaraz zaznaczyć. Ewangelia Jan

Komentarze
2017/03/09 08:56:45
,,Atakowali władzę przebrani po cywilnemu żołnierze''. tzn. że w wojsku Cezara byli Żydzi i przebierali sie w cywilne ciuchy aby atakować władzę żydowską? czyli ,,samorząd'' Heroda?..
.Albo władzę rzymską atakowali po cywilnemu przebrani strażnicy światyni i gwardia Heroda?
A może chodziło o to ze przebrani po cywilnemu przebrani zołnierze Piłata celowo atakowali samych siebie czyli władzę rzymską aby mieć pretekst dla pacyfikacji i represji?. To takie z Putina i Donbasu...ale prowokacja to rzecz stara jak świat.
Jest w ewangelii taki zapis ,, Piłat zmieszał krew Żydów z krwią ich ofiar''
Z pozoru treść zapisu prosta ..Piłat w trakcie ceremonii ofiarnej w świątyni rozkazał spacyfikować swietujący lud. Jednak tak mogło być ze w trakcie swietowania uzbrojeni zeloci..zabijali żołnierzy przechodzących przez teren swiatyni gdzie nie wolno było wchodzic poganom. Twierdza ANTONIA stojąca na terenie świetymbyła miejscem warownym garnizonu rzymskiego.
W tym czasie na Jonasza już nikt nie zważał..a trzeba było!
Och!.. gdyby Piłat posłuchał tak jak król w Niniwie! Może byłoby inaczej...ale czy znalazłby sie w,,CREDO''?
-
2017/03/09 10:52:02
Przepraszam, przekręciłem - przebrani po cywilnemu żołnierze rzymscy atakowali nie władze rzymskie (aby je sprowokować do masakry), ale bezpośrednio żydowskich "protestantów", rozpędzili ich.
-
2017/03/09 14:24:40
Ja też czasami przekręcam...ale śiat sie nie zawali przecież od takich rzeczy.
Gorzej przekręcaja rzeczywistość obecni komentatorzy polityczni...i to celowo.
Pozdrawiam..Gospodarza..i zdrowia życzę.
-
2017/03/09 14:26:02
ŚWIAT..mi się przekręcił... mimo woli.